06 huhtikuuta 2013

Haastetta pukkaa

Sanni heitti haasteen :)

1. Miten sinusta tuli koiraihminen?
Meillä on ollu aina kotikotona koiria. Ajokoiria ja mäyräkoiria. Jos on kasvanu koirien kans niin voiko olla olematta koiraihminen? Ensimmäinen "oma" koira oli seropi Piki, jonka piti olla koko perheen koira, mutta josta loppujen lopuksi tuli täysin mun koira. En mä osaa olla ilman koiraa.
2. Millä perusteella valitsit koirarotusi?
Kun Piki kuoli niin mä mietin vähän isompaa koiraa ja semmosta kaikkeen harrastamiseen sopivaa. En mä mitään ferraria halunnu vaan koiran, jonka kans voin opetella lisää koiraharrastamisesta. Rodun piti olla pääsääntösesti terve ja rakenteen liioittelematon, semmonen koiran näkönen koira. Mun silmä on tottunu luppakorviin niin mulle dallu on hyvinkin peruskoira. (Toisaalta mietin sillon myös esim welsh corgia mikä on ehkä aika kaukana "peruskoirasta" :D) Niin ja turkin piti olla helppohoitoinen eli mieluiten siis lyhyt. Mä muistan kun mä mietin rotua miten mä aina jostain syystä palasin dalmatialaiseen vaikka välillä hylkäsinki sen "liian vaikeena". Kai siinä rodussa sitte joku kolahti. 

Dallua tuli katottua "sillä silmällä" jo Pikin aikana, jos joskus Pikille kaverin hommais. Olin itseasiassa Marnellin kenneliinki törmänny etsintöjeni aikana kun etin lähellä olevia kenneleitä. Mä ehkä uskon hitusen myös kohtaloon, että just kun pitkästä aikaa selailin Apulaa, pisti silmään ilmoitus junnudalmiksesta joka etsii kotia kasvattajalla Jyväskylässä. Ja mulla sattu olemaan semmonen elämäntilanne, että koira sopis. Ja kun se koira sattu olemaan vielä sen näkönen mitä olin pienessä mielessäni kuvitellut. En siis ollu aktiivisesti ettiny koiraa, mutta minkäs teet kun on välillä vähän impulsiivinen tekeen päätöksiä...

Saattaa kuulostaa joidenki korvaan riskialttiilta kattoa koira Apulasta, ottaa samana päivänä yhteys kasvattajaan ja saada seuraavana päivänä koira kotiinsa :D Ja kun kyseessä ei ollu ees pieni pentu vaan melkeen puol vuotias junnu, viimesenä pentueessa jäljelle jääny. Ei sillon (ööö, vuos sitte...) tullu ihan hirveesti katottua sukutauluja ja yhdistelmää (mitä nyt sen verran että molemmat vaikutti terveiltä, mitä nyt isällä C-lonkat mutta muuten ok) kun en niistä oikeestaan mitään sillon tajunnu. En tarttenu näyttely- tai harrastustykkiä, jotenka mun vaatimukset ei ollu hirveen suuret. Ehkä se pari vuotta koirattomana teki tehtävänsä ja riitti kunhan sillä on neljä jalkaa ja kaks korvaa (olkoonki ettei se toisella kuule mitään).

Mutta ei, en oo katunu. Seuraavan koiran kans saatan miettiä asioita ehkä hitusen tarkemmin (ellei kohtalo puutu aikasemmin peliin...).




3. Leikitään, että ottaisit uuden koiran ja se ei saisi olla samanrotuinen kuin koirasi, minkä ottaisit?
Mä oon lähiaikoina löytäny itteni ettimästä tietoa mudeista... 
4. Miten hemmottelet koiraasi?
Apua, en varmaan mitenkään :P Tai no, saa se joskus tommosen kasvishammasharjapuruluun :D Ja pitkät vapaanaolo lenkit on sille tietyllä tapaa hemmottelua. Ja koirapuistoilu.


5.Ikimuistoisin hetki koirasi kanssa?
Hmm, vaikee. Jali on kuitenki vielä nii nuori ja ollu mulla vasta vuoden. Ehkä parhaiten on jääny mieleen ne kerrat kun Jali on vapaana, näkee toisen koiran ja tulee silti kutsuttaessa luo. Negatiivisessa mielessä ikimuistosin hetki oli varmaan se kun tolta löyty uraattikiteitä.

6. Mistä olet luopunut koirasi takia?
Emmä tiiä luopunu. Tottakai vapaa-aikaa täytyy miettiä vähän koiran ehdoilla ettei tuu liian pitkiä yksinoloja, mutta ei se mua haittaa. Rahan käyttöä on joutunu kans ehkä jonku verran miettiä, mutta mä en oo koskaan ollu hirvee tuhlaileen. Ihan turhaa miettiä mistä on joutunu mahdollisesti luopumaan kun koira antaa niin paljon. 

7. Paljonko käytät keskimäärin rahaa koiriisi kuukaudessa?
Jalsuukkerin ruokaan menee tällä hetkellä kuukaudessa melkein 100e. Siihen päälle sitte eläinlääkärikäynnit, lääkkeet, lelut... Parempi ku ei oikeesti aattele paljon sitä rahaa kuluu.

8. Mitkä ovat tavoitteesi koiriesi kanssa?
Lyhyellä tähtäimellä saada yhteistyötä paremmaks, löytää koiralle motivaatiota ja saada tekeminen paremmaks myös häiriössä. Pysyä terveenä!! Pidemmällä välillä agilityä ois kiva päästä myös joskus kisaamaan ja ehkä tokossa se TK1 ois ainaki kiva ja BH.

9. TOP 5 kauneimmat koirarodut (eikä tarvi olla sellaisia, joita välttämättä itse ottaisit)
Huijaan vähän ja ilmotan osan tällee ulkonäköryhmittäin kun en osannu valita :D Monissa roduissa on kivoja yksilöitä (esim suomenlapinkoirasta tää on kivan näkönen, mut taas tän tyyppiset ei iske ollenkaan), mutta yritin katella semmosia joista suurin osa koirista on mun silmään kivan näkösiä. Ei oo järjestyksessä ja joku kaunis rotu varmasti unohtu!

-Vinttikoirat: Erityisesti saluki, unkarinvinttikoira...
-"Susimaiset" rodut: siperianhuskysaarloos wolfhond, ceskoslocensky vlcak.. Tähän ulkonäköluokkaan kuuluu muuten myös jämtlanninpystykorva
10. Milloin koirasi on onnellisimmillaan?
Ehdottomasti sillon kun se saa juosta vapaana! Koirakaverin kanssa tai ilman.
11. Miten motivoit koiraasi?'
Ai että miten motivoin koiraani niin että se motivoituu? :D Nälkälakko ja broileri on ehkä tähän mennessä ollu toimivin yhdistelmä. Lelukin toimii välillä oikein kivasti. Ylipäätään ton motivoiminen on joskus vähän jos nyt tuulet ja taivaankappaleiden asento on kohdillaan...

(Kattelin vanhoja kuvia. Välillä harmittaa ettei Jalista oo pikkupentukuvia)

En tässä vaiheessa haasta ketään :)

2 kommenttia:

  1. "3. Leikitään, että ottaisit uuden koiran ja se ei saisi olla samanrotuinen kuin koirasi, minkä ottaisit?
    Mä oon lähiaikoina löytäny itteni ettimästä tietoa mudeista... "

    Jaaaaaahas!

    T. 15vuotiaasta lähtien mudin halunnut :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No meillähän menee rotuvalinnat sitte samoja uria :DD Mä löysin rodun tosin vasta vähän aikaa sitte.

      Poista

Kiitos kommentistasi!