02 lokakuuta 2013

Elämä puolikuurona?

Mä oon tällä hetkellä viittomakielen alkeiskurssilla ja koska siellä on käsitelty myös ihan kuurouden vaikutusta elämään ylipäätään niin joku puolikuuro pilkullinen pamahti mulle mieleen.
Mistä se kuului?
Koira ei tietenkään voi itse kertoa miltä elämä puolikuurona tuntuu, mutta tässä joitain poimintoja, joita toispuoleisesti kuulevat ihmiset ovat puolikuuroudestaan kertoneet:

"Itse en edelleenkään osaa suunnistaa äänen mukaan ja siitä syystä on esim. muistettava mihin kännykän jätät, että tietää mistä etsii, toki suunta löytyy, mutta en tosiaan tiedä missä lähellä se soi jos ei näy."

"Äänien suunnan kans on vaikeaa--"

"--tää kuuleva korva on mulla ns. ääniyliherkkä--"

"Joskus jos on kova meteli niin vaikee erottaa puhetta--"

"--pienikin taustamelu niin en saa selvää puheesta"

"Suuret salit ja muut yleiset paikat on myös hankalia, siellä ei tahdo saada mitään selväää mistää puheesta"

"Kaikki äänet sekoittuu tuossa kuulevassa korvassa, ja monet äänet häiritsee todella pahasti."

"Kovat äänet häritsevät ja en tiedä mistä jotkut äänet tulee.Siis suuntakuulo puuttuu kokonaa."

"Itse kuulen normaalisti enkä edes huomaa kärsiväni kuuroudesta muutoin kun meluisassa tilassa jos vielä keskustellaan "väärällä" puolella korvaa, se tuottaa hankaluutta sekä ulkona liikenteen melussa teettää vaikeuksia"

Kommentit poimittu keskusteluista klik ja klik.
Suuntakuulon puuttumisen huomaa ihan arjessa Jalin kanssa. Ei aina tosiaan äänen suuntaa hahmota ja esim metsässä jos oon koiralta hukassa on parempi, että olen hiljaa ja annan koiran etsiä nenällä ja silmillä kuin että yrittäisin huutaa koiraa luokse. Monesti mun huutamiset sekottaa koiraa entisestään. Se tulee kyllä kutsuttaessa ihan normaalisti luo, mutta jos en olekaan enää siellä missä pilkku olettaa mun olevan eikä näe mua niin saattaa hämääntyä.

Mut jäin miettimään, huomaako Jalissa kovassa metelissä eroa, esim hallilla. Kuinkahan paljon koiran puolikuurous eroaa ihmisen toispuoleisesta kuulosta? Se ottaa hirveesti häiriötä kyllä tietynlaisista äänistä ja helpoiten sen huomion saa takaisin koskettamalla mitä huutamalla. On selkeästi välillä hämillään joistain äänistä kun ei ymmärrä mistä ne tulee ja reagoi kyllä ääniin ylipäätäänkin herkästi. 

Erityisesti mietin sitä, voiko olla mahdollista, ettei se aina hälinässä kuule tai paremminkin saa selvää mitä mä sille käskytän? Kun oon välillä miettinyt sekoittaako se paikka käskyn ja seuraa käskyn. Varsinkin jos ollaan tehty lähiaikoina paljon seuraamista, niin saattaa hallilla nousta lähdössä ylös ihan niinkuin olisi lähdössä seuraamaan. Toisin sanoen, ehkä se arvaa mitä mä pyydän, lähtötilanne molemmissa on kuitenkin sama? En tiiä, mutta täytyy oikeesti näyttää sille paikka käskyyn myöskin se käsimerkki niin ei pitäis tulla ainakaan epäselvyyksiä. Toisekseen oon yrittäny muistaa aina seuraamiseen lähdössä lähteä vasemmalla jalalla ja muuten oikealla, mutta sitä en osaa sanoa miten osaa tätä vihjettä lukea ja kuinka systemaattisesti muistan sitä agilityn lähdöissä noudattaa.

Kaikkea ei tietenkään voi laittaa koiran kuulon syyksi (josko mitään), mutta ei varmastikaan oo pahitteeks käskyttää selkeästi ja käyttää niitä käsimerkkejä aina kun mahdollista.

8 kommenttia:

  1. Hyvä teksti! :) Nauratti tuo loppu kun mietin tuota meidän valikoivakuulo pilkkua.. Tekeekö Jali enää pahojaan ollenkaan? Oon miettinyt tuota meidän dallua että millä ihmeellä saan sen pois tonkimasta tiskiallasta. :D Se pentuna/murkkuna aina kantoi sieltä tavaraa, mutta lopetti sen kokonaan jossain 1,5v iässä. Nyt se on 2,5v ja on alkanut varastelemaan meidän tiskirättiä. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No ei se itse asiassa oo tehny aikoihin mitään! *koputtaa puuta* Se lopetti sen kans joskus ehkä vuoden ikäsenä, sitä ennenhän se pudotteli tiskipöydältä kaikkea mahdollista. Esim puukauhat ja -haarukat oli kivoja pureskeltavia... Kyllä se edelleenkin esim treenipäivinä ku oon jättäny sen aamulla ruuatta on saattanu käyä nälkäsenä kurkkaamassa mitä tiskipöydältä löytyy ja joskus on jonku leipäpaketin syöny jos oon unohtanu siihen hollille jättää. Toki tilaisuus tekee varkaan aina välillä siis :D Mut en muista millon viimeks näin ois käyny. Se varastelu vaan meni meilläki jotenki ohi :D

      Tiskirätti on aika mielenkiintonen varastelunkohde :D

      Poista
  2. Tosi hyvä kirjotus! Aikoinaan mietin että olisinko valmis ottamaan puolikuuron (dalmatian)koiran, vaiko en. Tällasiin pointteihin, kuten äänen suunnan hahmottamiseen en heti itsekseen ajatellessani törmännytkään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä taas tiesin ton suuntakuulon puuttumisen kyllä, mutta noita muita juttuja en ollu ennen ajatellu. Jos jotain hyvää, niin Jali pysyy ainaki tosi hyvin näköetäisyydellä ja kääntyilee aina varmistamaan missä mä oon :D

      Kyllä mä periaatteessa voisin ottaa vielä toisen puolikuuron kun ei tuo kuulon puuttuminen toisesta korvasta nyt niin rajoittava tekijä kuitenkaan oo. Toisaalta ois mielenkiintosta tietää muitakin kokemuksia, onko puolikuurot kenties ääniherkempiä ja metelissä on vaikeempi keskittyä. Mut eiköhän seuraava koira kuule kuitenkin ihan molemmilla korvillaan.

      Poista
  3. En mäkään mitään suurempaa ongelmaa oo huomannu vaikka Taisoni kuulee vaan toisella korvalla. Mitä nyt just tuo sunkin mainitsema, että metässä on turha huutaa kun vaan sekottaa enemmän. Justiin viikolla oltiin ja oli niin hupasaa ja samalla inhottavaa kattoo ku toinen vaan sinkoilee edestakas ja ihan väärään suuntaan kun koitti huutaa :/ mut heti ku oli hetken hiljaa ni se löysi takas sen näkösenä et ai te ootte tässä, tästä mä en vielä ettinykkään :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ai Taison on kans puolkuuro! Mä oon muutaman kerran säikähtäny, että koira lähtee seuraan mun jälkiä takasinpäin kun se on ollu ihan pihalla missä mä oon. Monesti miettiny, että jos se joskus eksyy/lähtee omille teilleen nii se on just tommonen tilanne. Harmi kun ei voi oikein koiralle mitenkään kertoa missä on muutako yrittää tulla näkysälle.

      Poista
  4. Tossa teidän koirien pentueessa oli valitettavasti tosi huono kuulemisprosentti :/ olin mukana sillon kuulotestissä ja oli kyllä aika masentava reissu :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Höh :( Minkä takia noi kuulojutut ei tuu näkyviin KoiraNet:iin? Yhdistyksen sivuillaki oli vain osa, onko tosiaan niin, että kasvattaja voi ite päättää ilmottaako niistä kuulotuloksista yhdistykselle vai ei?

      Poista

Kiitos kommentistasi!