28 lokakuuta 2013

Omatoimisesti treenaten

Mä oon ehkä maailman huonoin omatoimitreenaaja. Tavoitteelliseen treenaamiseen kuuluis varmaan ehkä jollainlailla osana suunnitelmallisuus. Mä meen hallille, katon mimmoset esteet ja rata siellä kenties on valmiina ja sen pohjalta katon mitä teen. Samaa teen tokon kans eli mennään fiiliksen mukaan. Hallille lähdetään samallalailla ex tempore ja fiiliksen mukaan. Kuulostaa erittäin suunnitelmalliselta, eikö?

Usein tulee kehiteltyä kentällä valmiina olevaan rataan edellisissä treeneissä olleita ohjauskuvioita. Kontakteja teen kans jonkun verran yleensä yksittäisenä esteenä tai osana jotain pientä radan pätkää. Hallille mennään puhtaasti vaan pitämään kivaa ja jos siinä samalla tulee tehtyä jotain hyödyllistä (kivan pitämisen lisäksi) niin mikäs siinä. Ainoo mitä ollaan tavoitteellisesti hallilla oikeastaan treenattu on kepit ja niissäkin on ollu pieni tauko (tosin tänään käytiin tekeen keppejä eikä se ollu niitä mihinkään unohtanu). Keinua mun pitäis tehä kyllä huomattavasti enemmän, että siihen saatais enemmän rohkeutta ja vauhtia. Niin no, kyllä me ihan ajatuksella treenattiin yhessä vaiheessa myös hypylle irtoomista :D Joskus saattaa siis jopa olla jotain suunnitelmaa.

Otinpa kameran mukaan yhellä omatoimitreeni kerralla viime viikolla ja ajatuksena oli kerranki kuvata jotain pätkiä. Kuvasin enemmänki, mutta oli näköjäänsä muistikortti täynnä eikä mun kaikki pätkät siis tallentunu vaikka niin luulin... Rimat on matalat vain koska laiskuus.

Tarkennuskin on vähän pielessä, mutta mitäs pienistä. Ehkä sitä vois vaikka seuraavalla kerralla tarkistaa asian.
Tässäpä myö (korjatkaa jos oon väärässä) treenaamme vissiinki pakkovalssia. Ja lähtöönjäämistä, ihme hipsimistä perään välillä. Lopussa oli tarkotus tosiaan mennä puomille, eihän me mitään putki/puomi-erottelua olla sen kummemmin harjoteltu. Mun mielestä ne putken suut ei tuossa niin houkuttelevasti ees ollu tyrkyllä, mutta kyllähän se putkeen ennemmin vetää mitä puomille. Varsinkin kun näin videolta kun katsoo niin sinne putkelle sen aika selkeästi itse aina käännän.
Päästiinhän me onnistuneesti puomillekin :)
Mä en lähe ees arvaamaan mikä tän ohjauskuvion nimi on. Tota hyppyhässäkkää kutsutaan kai ehkä serpentiiniks? Noh, ehkä mä joskus opin :D
Laitetaas vielä tää pätkä lähtöön jäämisestä häiriössä. Tää on hyvin Jalimainen lähtöönjääminen, tiiätte mistä puhun kun oon näistä maininnu. Saatiin viereiselle kentälle tosiaan hieman äänekäs bortsu. Hyvää treeniä Jalille. Videopätkä loppu kivasti kesken ennenko radalle päästiin ja varmastikin tehtiin paras ratapätkä tällä toistolla ;)

Arvon agitreenaajat, kertokaas jos teen jotain väärin ja jos jossain voisin parantaa tai tietty jos teen ohjaukset niinku pitääkin. Ainaski koira teki aikalailla sitä mitä yritinkin :)

4 kommenttia:

  1. Välistäveto on tuo ohjaus noilla hypyillä. Tai en tiedä onko sillä joku hienompikin nimi :D Hyvältä näyttää teidän meno.

    Ootko ottanu tohon lähtöön sitä takapalkkaa? Jali näköjään palkkautuu pallosta hyvin niin heitä sille sitä palloa sinne taakse :) Meillä ainakin se on vahvistanu meidän lähtöjä tosi paljon!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No välistävetohan se, totaalinen black out! :D

      En itse asiassa oo takapalkkaa lähtöön testannu. Välillä oon heittäny sille kyllä esim namin lähtöön. Mutta täytyypä vaikka testata tota pallon heittämistä, kiitos vinkistä :)

      Poista
  2. minäkin katsoin et välistävetoja ovat ja hyvin näkyy sujuvan :) Lähdöissä olen ehkä vähän huono neuvomaan kun meillä ei lähtöjen kanssa koskaan ollut ongelmaa, mut treenikaverin koiralle on toiminut kylmä peli et ulos hallista jos ei malta odottaa ja hetken päästä uusi yritys. Kannattaa puuttua tosiaan nyt niihin, koska myöhemmin aina vaikeampi. Ja kokeilisin itse välillä sitä et pääsekin nopeasti radalle jos odottaa nätisti. Koska lähdöissä todennäköisesti koiralle se paras palkka on päästä radalle, joten voi "pettyä" namiin.. eli ei aina odottamistakaan kauaa. Ja itse teen itsenäisissä treeneissä paljon sitä että en jätä odottamaan vaan lähdetään vauhdista liikkeellä, on kuitenkin aika tylsää koiralle se odottelu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sehän ei yleensä radalle karkaa, mutta just tuo nouseminen. Ehdottomasti siihen pitää heti puuttua. Mä oon ehkä tosiaan liian kauanki sitä välillä odotuttanut kun oon aatellut, että pikalähdöillä alkais vaan herkemmin varastaa. Mutta käy kyllä ihan järkeen, että se radalle pääsyhän on sille koiralle kans hyvä palkka. Mä yleensä teen lentäviä lähtöjä kans jos ei tartte ottaa koiraan etumatkaa, nyt tuli vaan ihan treeninkin takia otettua lähtöönjäämisiä kun on koira alkanu niissä vähän lipsua. Kiitos vinkeistä sullekin :)

      Poista

Kiitos kommentistasi!