17 maaliskuuta 2014

Seuraamisen ABC

Mä kirjoittelin pyynnöstä eräälle keskustelupalstalle vinkkejä seuraamisen treenaamiseen ja ajattelin, että kerta ne tuli kertaalleen jo kirjoitettua niin ehkä ne voisin myös julkaista täälläkin. Jos näistä nyt kenellekään on mitään hyötyä, mutta minä ainakin olisin ollut/olen noviisina iloinen kaikista mahdollisista vinkeistä :)

Olen laittanut esimerkkeinä linkkejä omiin treenivideoihin, koska itse opin myös videoista tosi paljon ja noilta videoilta näkee myös aika hyvin niitä virheitä (=älä tee näin) ja meidän kehitystä. Ja nuo videot voi toimia ehkä jollekin myös motivaattorina, että kukaan ei ole tosiaan seppä syntyessään (paitsi jotkut luonnonlahjakkuudet) vaan koiran kouluttamisessakin on mahdollista kehittyä. Koskaan ei ole myöskään liian myöhäistä korjata tekemiään virheitä.

Kaikki neuvot ei varmaankaan sovellu kaikille koirille, mutta näitä asioita mä oon tän talmaatin kans ajan saatossa pohtinut ja oppinut kantapäänkin kautta.
  • Älä koskaan treenaa koiraa liian matalassa vireessä tai kun koiraa ei vois vähempääkään kiinnostaa treenata! Yhtään mitään. Älä treenaa myöskään sillon kun itse olet huonossa vireessä. Tää on oikeesti ollu mulle se yks juttu mikä on vieny ihan hirveästi meitä eteenpäin. Sille koiralle pitää rakentaa se motivaatio tehä sun kans hommia (tää on kaikessa treenaamisessa oikeestaan se ensimmäinen juttu mikä pitää hoitaa kuntoon) ja kun koira oppii tekemään asiat hyvässä vireessä se myös tekee suuremmalla todennäköisyydellä sen myös siellä kokeessa samassa vireessä. Sä et halua, että se koira yhdistää seuraamista laamailuun... Hyvä seuraaminen mun silmiin on kaukana laamailusta. Enemmänki mä tykkään tottis tyylisestä seuraamisesta ja jos tokotuomarit rokottaa liian tiiviistä tai korkea vireisestä seuraamisesta nii siinäpähän rokottavat.
  • Esimerkiksi tämä ei ole seuraamista saatikka esimerkki hyvästä treenistä Nolottaa katsoa itsekin tuota videota kun teen niin miljoonan verran virheitä. Koiralla on matala vire, sitä ei juuri kiinnosta tehdä mun kans yhtään mitään. Mä palkkaan koiran tosi innottomasti ja liian harvoin ja jos palkkaan niin vääristä asioista. Eikä koira oikeastaan edes palkkaudu. Liian pitkät ja tylsät treenipätkät, eikä koirakaan oikein tiedä mitä me tehdään enkä taida minäkään. Tässä jo huomattavasti järkevämpää treenailua. Koiralla on parempi vire ja se oikeasti palkkautuu tuosta palkasta ja mä oikeasti palkkaan sitä koiraa paljon järkevämmin. Tosin palkan suunta on väärä ja huomaa, että koira juurikin aukeaa herkästi takaa, koska palkka tulee oikeasta kädestä.
  • Seuraaminen koostuu moooonesta osasta, älä yritä opettaa niitä kaikkia kerralla vaan niitä voi ja pitää treenata erikseen. Se on vähän niinku palapeliä kokoais. Mun ongelma oli ehkä "kaikki mulle heti nyt"-asenne (näkee tuosta ensimmäisestä videosta kun tehdään liian pitkiä seuraamisia vaikka koira ei osaa), enkä tosiaan hoksannut, että parempaan tulokseen pääsee kun ne osasuoritukset opettaa koiralle erikseen. Perusasento-katsekontakti-liikkeellelähdöt-seuraamisen paikka-käännökset-vauhdinmuutokset-seuraamisen ilme.... Meidän liikkeellelähtö/kontaktitreeniä.
  • Mä alotan seuraamisen aina vasemmalla jalalla, jättöliikkeet (esim. luoksetulo) lähden oikealla. En tiedä miten hyvin koira osaa tuota vinkkiä lukea, mutta haittaakaan siitä ei missään nimessä ole.
  • Mun mielestä joskus voi ihan hyvin seurauttaa koiraa liian korkeassa vireessä ja vähän katsoa läpi sormien esim. korkeasta vireestä mahdollisesti seuraavaa edistämistä. Tällee voi rakentaa sitä fiilistä siihen koiran tekemiseen. Mutta ehkä kuitenkin vasta siinä vaiheessa kun se koira käytännössä osaa sen seuraamisen. Liian alussa kun se paikka ei ole vielä ihan varma muutenkaan niin tämmöset läpi sormien katsomiset ehkä hajottaa sitä ennestään. Mut ylipäänsä jos seuraaminen on ihan laamailua ja koirasta blaah, niin ei ehkä ensimmäisenä kannata alkaa nillittää sille niistä pikkujutuista vaan sitä koiran virettä siihen seuraamiseen ois hyvä saada nostettua. Jos se tarkottaa sitä, että sen seuraamispaikka vähän hajoaa niin sitte hajoaa. Sen pystyy kyllä korjaamaan sitten jälkeenpäin kun koiran fiilis on kohdillaan.
  • Lyhyitä treenejä ja oikeesti kunnon palkka (eli se mikä koiraa nyt ikinä sattuukaan parhaiten motivoimaan) sille koiralle. Joko mä sanoin, että lyhyitä treenejä? Varsinkin alkuvaiheessa. Lopeta sillon kun koiralla on vire korkeimmillaan ja se vielä haluaa tehdä, ei siinä vaiheessa kun se on jo ihan kyllästynyt. Jos sä ajattelet, että "no jos mä vielä yhen toiston" niin on jo korkea aika lopettaa. Lopeta aina onnistuneeseen toistoon.
  • Opeta koiralle vapautuskäsky, jollon se saa sen THE palkan. Ja kun vapautat ja palkkaat niin oo oikeesti tosi iloinen ja mukana siinä palkkauksessa.
  • Sä et voi palkata koiraa liian usein, mutta muista aina palkata vain syystä! Jos koira ei ansaitse palkkaa, se ei myöskään saa palkkaa. Kannattaa myös palkata tosi monipuolisesti ja yllättäin. Jalilla pysyy ainakin vire tosi hyvin kun se ei ikinä tiedä millon palkka tulee ja sen pitää tavallaan koko ajan pysyä hereillä, koska se palkka voi tulla koska vaan. Eli välillä palkkaat siitä pelkästä alun perusasennosta, ensimmäisen askeleen jälkeen, käännöksen jälkeen, perusasentoon, lennosta...
  • Mun mielestä vahva perusasento on aika hyvä seuraamisen perusta ja tuon mun hörhöilyn jälkeen meiän seuraaminen parantu tosiaan huimasti näillä perusasento-askel-perusasento sarjoilla. Oikeaa seuraamispaikkaa harjottelin myös ihan imuttamalla.
  • Riippuu varmaan vähän koirasta kannattaako seuraamisen aikana kehua esimerkiksi hyvästä kontaktista. Mä en ehkä kehuis, ainakaan samallalailla kuin tuossa ekassa videolla. Voisin kuvitella palkkaavani ja vapauttavani koiran heti kun se ottaa kontaktin ja pikku hiljaa alkaa vaatia pidempää kontaktia, mutta en lähtis tosiaan kerjäämään kontaktiakehumalla/huomauttelemalla/nyppimällä hihnasta.
  • Siinä vaiheessa kun se koira jotain osaa, niin sun pitää muistaa sitä myös siltä vaatia. Esimerkiksi kuten tuolla ylhäällä linkkaamassani liikkeellelähtö/kontakti treenissä. 
  • Häiriö sen koiran mukaan. Vaikeassa häiriöässä ei voi vaatia juttuja mitä se koira ei varmasti osaa. Meille toimii paremmin kun ne jutut opetellaan ilman häiriötä, häiriössä on ihan turha alkaa opetella mitään uusia juttuja.
  • Älä koskaan jätä vinoa perusasentoa huomiotta, äläkä tosiaan anna korjailusta palkkaa. Jos haluat varmasti suorat perusasennot niin muista myös vaatia ne aina äläkä kato vinoja läpi sormien. (mun pitäis terästäytyä tässä kohtaa :D)
  • Käännökset oon opettanu myöskin perusasennon kautta eli ollaan pyöritty lähestulkoon paikoillaan ja koira on saanut hakea sen perusasennon. Käännöksistä saa helposti koiralle virettä nostavan kun seuraamisessa palkkailee usein käännösten jälkeen. Koita opetella ne käännökset ensin ilman koiraa (mä en osaa edelleenkään kääntyä esim vasemmalle...). Käännöksiä voi harjoitella myös seuruuttamalla koiraa erillaisia kaarroksia.
  • Mieti sitä palkan suuntaa. Mä esimerkiksi yhdessä vaiheessa palkkasin oikeasta kädestä, jollon mä sain Jalin poikittamaan/aukeamaan takaa. Sillä palkan suunnalla voi hyvin korjailla väärää seuraamispaikkaa. Meille on toiminu tuo taate päin palkan heittäminen ja itsekin vähän peruuttaminen kun se varsinkin tosi korkeassa vireessä edistää helposti.
  • Opettele kävelemään jo alusta asti suorassa katse eteenpäin ja normaalisti käsiä heilutellen. Mulle on monesti huomautettu noista käsistä, että heiluttelen niitä liian leväällään, varsinkin koiran puoleista, minkä kuulema jotkut tuomarit voi tulkita vartaloavuksi. Ison koiran kans se normaali käsien heiluttelu tuntuu mulle tosi hankalalta kun Jali seuraa kuitenkin tosi tiiviisti.
  • Muista treenata kohtuullisesti ja pitää treenitaukoja. Koiralle oikeasti auttaa kun se saa vähän aikaa hautoa uutta asiaa mielessään eikä sitä vaan jankata loputtomasti.
Meidän nykyseuraaminenhan näyttää suurinpiirtein tältä. Aika iso ero kun vertaa tuohon ensimmäiseen videoon! Mä pidän itseäni edelleen ihan noviisina, vaikkakin kehitystä on toki tapahtunut, että en tiedä onko mulla tietoa ja taitoa tämmösiä vinkkejä kirjoittaa, mutta tulipahan kirjoitettua. Luultavasti mulla on vielä paaaaaljon asioita, joita en tiedä tai osaa ottaa huomioon. Onneksi tekemällä oppii ja muiden neuvoja kannattaa aina kuunnella :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!