13 joulukuuta 2012

Omatoimitreeniä

Innokas agiliitokaksikko oli menossa treeneihin jo tänään kun erehtyi päivästä (noh, olihan ne meiän treenit ennen torstaisin, ettei mikään ihan hirvee erehys kuitenkaan). Hokasin asian jo ajomatkalla, mutta aattelin etten nyt viiti enää takaskaan kääntyä niin käytiin kattoon jos hallilla sattuis olemaan vapaata. Ja olihan siellä. Humputeltiin sitten semmonen ehkä 20min. Käytiin itse asiassa viikon alussaki hallilla niin tuli nyt sitte kaks omatoimitreeniä tälle viikolle.

Ekalla pyörähdyksellä lähinnä vaan vähän tokoiltiin ja yritin saada sille semmosta tehään yhessä fiilistä. Tai otettiin me vähän keppejä (joita ei olla tehty hetkeen ja jotka oli totaalisen unohtunu) ja tarkoitus oli ottaa puomilla pelkkää kontaktia, mutta poika yllätti ja lähti kiipeämään koko puomia! Mä olin, että noh, jos kerta oot menossa niin mennään sitte ja hirmu kivasti meni. Ei minkäänlaista arkailua vaikka puomin päällä vähän takajalka lipsahtiki (ja emännällä hyppäs sydän kurkkuun), mutta nätisti meni silti loppuun. Otettiin vielä uudemman kerran, ettei jääny mitään koiralle hampaankoloon ja juu, innolla se sinne kiipes. Kontaktitki teki tosi nätisti, ei tarttenu ees käsiapua! Pikkuhölmö itse asiassa karkaski pari kertaa itekseen puomille kun oltiin ihan muuta tekemässä, ihme tyyppi :D

Tokossa on kans menossa "onhan tää kivaa onhan?" tsemppaus meille molemmille. Ollaan tehty lähinnä perusasentoa kun mä pyörin ja kääntelehdin ja pari askelta seuruuta. Pitäis saada se seuraamisen kadonnu kontakti jostain. Maahanmenoo oon yrittäny saada "oikeaks" eli ei istumisen kautta. Siinäki ollaan jonnin verran edistytty. Tehtiin me pari luoksetuloa, mutta ne on jo melko hyvin hallussa. Pitäis vaan paikallaoloaikaa pikku hiljaa uskaltaa nostaa.

Tänään me kans lähinnä yritettiin pitää kivaa. Ilmeisesti se paineistuu siitä kun yritän saada sen lähtöön istumaan, ei kuuntele yhtään ja alkaa tuijotella muualle eikä namikaan maistu. Ja sitte kun istuu niin käskyn saatuaan karkaa ihan muualle. Toisaalta en yhtään ihmettele, itehän mä oon ton varmaan aiheuttanu. Yritin siis saada sitä vähän rentoutumaan, kuljettiin ja hyppeleltiin ympäri hallia ja namia sai kun kulki nätisti mukana eikä karannu muualle. Ja koko ajan hirvee kehuminen "hieno poika, vähänkö sä oot taitava, ei vitsit tuut nätisti, huippu poika!". Hallilla ei onneks ollu ketään muita, en mä muuten ois kehannu :D Mutta siis toimi, oli paljon rennompi ja ei taas istuminenkaan ollu enää ollenkaan niin vaikeeta. Tehtiin silti oikeestaan vaan "lentäviä lähtöjä" kun en viittiny sitä alkaa painostaan sen enempää tällä kertaa, kunhan teki innokkaasti eikä lähteny sooloilemaan. Vielä kun sille sais tuon fiiliksen jäämään päälle eikä se menis aina ihan lukkoon. Samaa se tekee välillä ihan kotonaki (yhistää esim sivulletulo kutsun sisällä kynsien leikkaamiseen?). Mä en itse asiassa ollu aikasemmin tietonenkaan mistään koiran paineistumisesta kun ei kukaan mun tuntema koira oo näin tehny.

Testattiin pari kertaa A:ta, se kiipee ihan hirveetä vauhtia (yllätti ihan ekalla toistolla hihnan toisen pään kun en ollu varautunu moiseen vauhtiin), mutta kontaktit ei oo täällä ollenkaan niin hyvät kuin puomilla. Se ihmeellisesti pomppii sieltä alas, siis sillee etutassut eellä niinku ois ottamassa kontaktia, mutta maa ei tuukaan vielä vastaan. Samalla lailla miten se tekee jos otetaan tuota 2on2off:ia esim rappusella ja se "tiputtaa" etujalkansa alas. Täytyy ehkä jättää noi porraskontaktit vähemmälle... Käsiavulla saatiin parempi kontakti.

Mä oon opettanu tolle asioiden kiertämistä eri puolilta (tuossa lähikoulun pihalla olevat verkottomat maalit on ihan loistavat tähän) ja testasin toimiiko sama ihan oikealla hyppyesteellä. Ja haa, sehän meni! Irtos siis tosi hyvin ite esteelle ja pääsääntösesti kiers aina siltä puolelta miltä pyysin (siis ensin hyppy ja takasin siltä puolelta miltä oon näyttäny). Jospa tästä ois joskus jotain hyötyä :)

Noh, huomenna ne ihan oikeetki treenit. Aattelin tehä tästä ja huomisista treeneistä yhteispostauksen, muttakun tähänki jo tuli niin tekstiä, että ehkä mä voin postata tän erikseen jos joku vaikka jaksais lukeaki :D

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!