30 kesäkuuta 2017

Kansallispuisto road trip: Nuuksion kansallispuisto 19.-20.6.2017

Ja juna kulkee taas.... tai siis auto. Tällä kertaa matka jatkui kohti Nuuksion kansallispuistoa. Nuuksiossa oltiin perillä ehkä joskus iltapäivällä kun tosiaan hiljakseen matkaa jatkettiin ja kävin välillä mm syömässä ja kun tuleva telttapaikkakin oli lähestulkoon parkkipaikan vieressä niin kiirettä ei tarvinut pitää.

Auto parkkiin ja Haukkalammelle, jossa juomavarastojen täyttö. Teltta ja rinkka jätettiin Haukkalammen telttailualueelle ja annoin vaelluskengille lepopäivän ja kävelin speedcrosseilla. Olipahan mukava tehdä reissua kevyillä varusteilla, pystyy ihan erilailla hyppelehtiä esim kallioilla.

Koska kameran akku tosiaan huuteli loppumista, jätin sen suosiolla autolle ja mentiin puhelimen kameralla.

Lähdettiin kiertämään 3,7km Haukankierrosta. Mun odotukset Nuuksion suhteen ei jostain syystä olleet kovin korkeat, eihän nyt näin lähellä pääkaupunkiseutua voi olla mitään hienoa metsää! Vaan kylläpä yllätti positiivisesti! Nuuksiossa oli jostain syystä jotenkin tosi kiva fiilis, en oikein tiedä mistä se johtui. Metsä oli kivan vaihtelevaa, oli kalliota, puroja, niittyä, pitkospuita... Superkiva!
Väkeä oli, muttei missään nimessä haitaksi asti liikkeellä. Heti alkumatkasta vastaan tuli pariskunta, jolla oli koira vapaana. Koira seisahtui tuijottamaan meitä, omistajat yrittivät jotain huudella vaan luoksehan se tuli. Ihan oli kiltti kaveri onneksi kyseessä vaan vähän olisi tehnyt mieli nipottaa... Omistajat eivät oikeastaan edes pahoitelleet, sopersivat vaan jotain kun tämä on niin jääräpäinen. Vähän matkan päästä vastaan tuli myös toinen koira irti, mutta koira ei meitä onneksi huomannut ja jäin odottamaan että jatkavat matkaa toiseen suuntaan.  Noh, reitillä saatiin onneksi kulkea tämän jälkeen ylhäisessä yksinäisyydessä kun tästä alusta selvittiin.
Tällä virityksellä oli ihan näppärä kulkea

Jännä tapa merkitä reitti

Haukankierros oli mukavan vaihtelevaa ja kallioilta oli kivat näkymät. Liitin kierrokseen mukaan lopulta myös 2,4km Punarinnankierroksen, joten matkaa tuli yhteensä noin 6km. Varsin mukava leppoinen lenkki siis.

Teltalle palattiin iltasella, söin iltapalaa ja aika pian painuttiin pehkuihin. Kerran heräsin kun jotkut miehet huutelivat jotain siitä mitä tekisivät jos kohtaisivat hirven tms mutta aika hyvin sain nukuttua. Aamusta heräsin vesisateeseen, en yhtään ollut tsekannut huomista säätä ja kun aamulla säätiedotusta katselin oli sadetta luvattu koko aamupäiväksi.
Teltta piti sadetta varsin mallikkaasti
Odottelin siinä sateen loppumista vaan kun mitään muutosta ei tullut, keräsin ruokakamppeet kasaan ja könyttiin läheiselle keittokatokselle tekemään aamupalaa. Katoksessa oli yöpymässä pari ulkomaalaista turistia, olivat fiksusti ajatelleet että teltta säilyy kuivana kun katoksessa yöpyy. Pikku hiljaa se sadekin hiipui siihen malliin että viitsi vähän alkaa telttaa kerätä kasaan. Koitin kuivailla sitä parhaani mukaan ennen pakkaamista sadevaatteet niskassa ja jatkettiin matkaa autolle. Oli viileä ja märkää ja tosi hiljaista. Nuuksio taitaa olla muutenkin ennemmin päiväkohde.

Yhteensä päivälle kävelyä Teijon aamuinen käppäily mukaan lukien noin 12km. Nuuksiosta jäi mieleen kalliot ja purot, niitty, saniaismetsät ja "peikkometsäfiilis" ja jotenkin aavistuksen kolimaiset maisemat. Niin ja luksusvessat ja polkujuoksijat :D Ja valitettavasti myös irtokoirat. Positiivinen yllätys kuitenkin ja ehdottomasti käymisen arvoinen!