14 kesäkuuta 2014

Kun et osaa, älä näytä sitä koiralle

Huah. Minä olen henkilö, joka välillä turhautuu ihan liian helposti jos tuntuu ettei onnistu ja en osaa. Viime treeneissä tuntui pitkästä aikaa siltä.
Suurinpiirtein näin. Klikkaamalla suuremmaksi
Jatkettiin välistävedoilla ja takaakierroilla aluksi eli sama harjoitus noilla viidellä rinnakkaisella hypyllä kuin viimeksi. Saatiin parit ihan loistosuoritukset, jotka tuntui vain soljuvan eteenpäin. Parhaiten sujui muuten kun pidin turpani kiinni... Mutta seuraava toisto oli taas yhtä räpellystä.  Lopulta aloin turhautua omaan osaamattomuuteen kun tuntui ettei mikään onnistu ja en vain osaa ja toisto toiston perään tuntui menevän vain huonommin. En ollut vihainen koiralle vaan itselleni, mutta kun tuolla on niin herkät tuntosarvet mun mielentilalle ja mun on vaikea iloita pienistä onnistumisista kun tähän mielentilaan pääsen. Mä tiedän mun virheet ohjauksessa. Mä nään mun virheet ohjauksessa. Mun on vaan tosi vaikea muuttaa omaa toimintaani. Säälittää koiran puolesta kun toinen yrittää parhaansa ja emäntä on ihan torvelo.

Olen sille päälle sattuessani kuin koira, jonka vire laskee epäonnistumisten jälkeen. En vaan voi sille mitään ja mun on vaikea pysyä positiivisena ja tsempata koiraa minkä koira toki aistii ja se näkyy sitten suoraan Jalissa kun se paineistuu ja siirtyy helposti sijaistoiminnoille. Me ollaan välillä niin huono pari- minä ja Jali. Toisen on vaikea pitää tunteitaan kurissa ja toinen on herkkis ja reagoi suoraan näihin mielialanvaihteluihin.

Videolle tuli vain lopun ratatreenailut.
En tiedä huomaako muut sitä videolta. Minä huomaan. En palkkaa koiraa suoritusten jälkeen kunnolla ja olen tosi ponneton. Jo valmiiksi luovuttanut. En iloitse onnistumisista vaan jään kiinni epäonnistumisiin. Tyhmä minä. Mun pitäis osata itse lopettaa ja/tai käydä tauolla kun alkaa päässä kiristää. En ollut reilu koiralle, enkä kai reilu itsellenikään. Pitäisi vaan antaa itselleen anteeksi ja vetää muutamaan kertaan syvään henkeä ja rauhoittua. Olihan tuolla ihan hyviäkin pätkiä ja ihana Jali kyllä yritti. Sattuuhan näitä, huonoja päiviä.
T. Sylvi
Luulen, että juhannusviikon tauko tekee (mulle) vain hyvää. Olen ollut tämän päivän sairaana ja muutenkin tuntuu, että stressaan tällä hetkellä gradusta, valmistumisesta (tai valmistumattomuudesta), töistä, kaikesta. Onneksi kaverit hoiti koiran lenkityksen tältä päivältä ja omakin olo alkaa tuntua pikku hiljaa paremmalta.

4 kommenttia:

  1. Kyllä meille muillekin tulee huonompia päiviä. Ite yritän nollata tilanteen jos homma ei meinaa luistaa. Käsken koiran maahan ja istahdan hetkeks siihen viereen, hengitän ja yritän rauhottua. Sitten uusi yritys. Ja alotan yleensä jostain tosi helposta että saan palkattua koiran kunnolla. Pakko muuten kysyä että mistä toi sun ratapiirrosohjelma taas olikaan. Mulla on jostain ladattu flexitrack mutta en saa siihen numeroitua rataa kun se rupee herjaamaan jotain lisenssijuttua :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinhän se on :) Harmittaa vaan kun en itse tajunnut kunnolla nollata tilannetta.

      Ja se ratapiirros ohjelma on ladattu linkistä: http://auneli.pp.fi/tuomas/flextrcE.exe . Mä en koskaan tallenna ratoja tuolla ohjelmalla vaan otan aina printscreenillä kuvankaappauksen ja tallennan radan sitten paintilla. Ei ole mulle koskaan ainakaan valittanut mistään lisensseistä :)

      Poista
  2. Tiedän tunteen. Siiri lukee myös mun mielialoja tosi tarkkaan ja oma harmitus/väsymys/ärtyneisyys/you name it, vaikuttaa sen fiilikseen laskevasti heti. Mikään feikkaaminen omissa fiiliksissä ei auta, päinvastoin oikeastaan.

    Piitu ei enää reagoi niin vahvasti mun mielialoihin ja se oli nuorempana Siiriäkin pahempi, koska se paineistui voimakkaammin. Ehkä ikä auttaa teilläkin. :) Ja oma mielen hallinta on jatkuvan treenauksen kohteena myös, ei kai siinä muu auta. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näinhän se on. Aika hyvin sitä on oppinut omaa fiilistä kontrolloimaankin, mutta välillä vaan ei pysty. Saman ongelman kanssahan mä oon paininut ennenkin ja tuun varmaan painimaan jatkossakin :D

      Poista

Kiitos kommentistasi!